Wednesday, July 23, 2008

ဂ်ိမ္း ဂၽြဳိက္ (စ္) (၁၈၈၂-၁၉၄၁) - James Joyce (1882-1941)


ကၽြန္ေတာ္ သေဘာက် ၾကဳိက္ႏွစ္သက္ တဲ႔ စာေရးဆရာ ေတြထဲ မွာအပါအဝင္ ျဖစ္တဲ႔ ဂ်ိမ္းဂၽြိဳက္(စ္) ရဲ႕ ရုပ္ပုံလႊာ ကုိ ရာျပည္႔ စာတည္း အဖြဲ႕ က စုေဆာင္း တင္ျပထားတဲ႔ အတုိင္း ျပန္လည္ ေဝမွ် ေပးလုိက္ ပါတယ္ ။


"စိတ္မေနာတြင္ မၾကားရသည္႔ ဂီတသံကုိ ေတးဆုိေနသည္႔ စကားလုံး ကြန္ရက္မ်ား အျဖစ္ ရက္လုပ္ေပးခ႔ဲသူမွာ ဂ်ိမ္း ဂၽြဳိက္(စ္) ပင္ ျဖစ္သည္ " ....။ [Great people of 20th Century: Time]

ႏွစ္ဆယ္ရာစု ကမၻာ႔စာေပသမုိင္းတြင္ ဩဇာတိကၠမ အရွိဆုံး ၊ အၾကီးျမတ္ဆုံး စာေရးဆရာၾကီး တစ္ဦးအျဖစ္ လည္းေကာင္း ၊ ေမာ္ဒန္စာေပ ျဖစ္ထြန္းမႈ၏ ေရွ႕ေဆာင္ ပုဂၢဳိလ္ၾကီး အျဖစ္လည္းေကာင္း ၊ "သိစိတ္အလ်င္ ေရးဖြဲ႔ နည္း" ႏွင္႔ "အဇၥ်တၱ တစ္ကုိယ္ေတာ္ ေရရြတ္နည္း" တုိ႕ကုိ အေျပာင္ေျမာက္ဆုံး တီထြင္ခဲ႕ သူ အျဖစ္ လည္းေကာင္း ၊ အႏုပညာ သေဘာတရားသစ္ မ်ားကုိ သင္ၾကားပုိ႔ခ်ခဲ႔သည္႔ ဆရာတစ္ဆူ အျဖစ္ လည္းေကာင္း ၊ကဗ်ာဆရာ အျဖစ္သာမက ပညာရွိ ကဝိစာဆုိ အျဖစ္ပါ ထင္ရွား သူ အျဖစ္လည္းေကာင္း တညီတညြတ္ လက္ခံခဲ႔ရသူမွာ အုိင္းရစ္ စာေရးဆရာၾကီး ဂ်ိမ္းဂၽြဳိက္(စ္) ပင္ျဖစ္သည္ ။



ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၂ ရက္ ၁၈၈၂ တြင္ အုိင္ယာလန္ႏုိင္ငံ ဒဗၺလင္ ျမဳိ႕ ရက္သဂါ အရပ္ မွာေမြးသည္ ။ မိဘမ်ားမွာ နစၥ လပ္ဂၽြဳိက္(စ္) ႏွင္႔ ေမရီ ဂ်ိန္းမာေရး တုိ႕ျဖစ္သည္ ။ ဖခင္မွာ ဥာဏ္ရည္ ထက္ျမက္ေသာ္လည္း ေသာက္ေသာက္ စားစား ေပ်ာ္ေပ်ာ္ ပါးပါး ရည္မွန္းခ်က္ မည္မည္ရရ မထားသူ ျဖစ္သည္ ။ ဖခင္ထံမွ ရန္လုိမႈႏွင္႔ ေယာက်ာ္း ဆန္ဆန္ ခ်ဳိျမျမ အသံတုိ႕ ကုိ ဂၽြဳိက္(စ္) အေမြရသည္ဟု ဆုိသည္ ၊မိခင္မွာ ေလာင္းဖုိ႔ဒ္ဇာတိ ျဖစ္သည္ ။ ပါရမီရွိ ေသာ ဂီတပညာရွင္ ႏွင္႔ ဘာသာတရား ကုိင္းရႈိင္းသူ ျဖစ္သည္ ။

ေမြးခ်င္း ၁၀ ဦးအနက္ ဂၽြဳိက္(စ္)မွာ အၾကီးဆုံးျဖစ္သည္ ။ အသက္ ေျခာက္ႏွစ္မွ ႏွစ္ဆယ္ျပည္႕သည္အထိ ကလြန္ဂုိး ဝက္စ္ဝုဒ္ ေကာလိပ္ ၊ ဘက္ဗဲဒယ္ ေကာလိပ္ ၊ ဒဗၺလင္ ယူနီဗာစီတီ ေကာလိပ္ႏွင္႔ ဂ်က္ဆူအစ္ ဗရင္ဂ်ီ ေက်ာင္းမွားတြင္ ပညာသင္ ယူသည္။ေက်ာင္းပညာ ထူးခၽြန္သည္ ။ ကဗ်ာ ၊လက္တင္ ၊ ႏွင္႔ ဘာသာေဗဒ ၊ဒသနိ ကတုိ႔ကုိ အထူးျပဳေလ႕လာသည္။ ငယ္စဥ္က ဘာသာတရား အဆုံး အမေအာက္ တြင္ ၾကီးျပင္းခဲ႔ရာ ၊သာသနာ႔ ဝန္ထမ္းအျဖစ္ ပင္ ရည္ရြယ္ခဲ႔ေသး၏ ။ သုိ႕ေသာ္ ႏုိင္ငံရပ္ျခား ဘာသာ၊ စာ ၊စကားမ်ားကုိ အၾကီးအက်ယ္ ေလ႕လာရာမွ အေတြးအေခၚ လမ္းေၾကာင္း ေျပာင္းခဲ႔သည္ ။ အရြယ္ အသိ ရလာသည္ႏွင္႕ အမွ် ဘာသာအယူႏွင္႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္လာသည္ ။ အုိင္းရစ္ ဘာသာစကား ကုိလည္း သေဘာမက်ႏုိင္ ။ အုိင္းရစ္ အေရးေတာ္ ပုံကုိလည္း ဘဝင္မက် ။အဆုံးစြန္ မိမိ၏ ေသြးသားရင္း မိသားစုႏွင္႔ပင္ အံဝင္ခြင္က် မျဖစ္ေတာ႕ ။ သူ႕ဇာတိေျမ ကုိ "မိမိေမြးသည္႕ သားကေလးမ်ား အား ျပန္စားသည္႔ ဝက္အုိမၾကီး " ဟု ေဖာ္ျပဖူးသည္ ။


တုိင္းျပည္အေပၚ ၊မိသားစုအေပၚ ၊ ဘာသာအယူအေပၚ ယုံၾကည္ သက္ဝင္မႈ လုံးပါးပါး ခဲ႔ေသာ ဂၽြဳိက္(စ္) သည္ယုံ ၾကည္ အားထားရာ အသစ္ကုိ တက္မက္စြာ ရွာေဖြခဲ႕သည္ ။ ယင္းမွာ အႏုပညာအေပၚတြင္ အၾကြင္းမဲ႔ ယုံၾကည္ သက္ဝင္ ရူးသြပ္ လုိက္ျခင္း ျဖစ္သည္ ။ ဤသုိ႔ျဖင္႕ သူ႕မိသားစု ၊တုိင္းျပည္ ၊ဘာသာ အယူတုိ႕ႏွင္႔ သီးျခားကင္းလြတ္ေသာ လြတ္လပ္သည္႔ အႏုပညာရွင္ စစ္စစ္ ျဖစ္ေရး ဦးတည္ခ်က္ ျဖင္႕ ၁၉၀၄ တြင္ အုိင္ယာလန္ မွ ဥေရာပသုိ႔ ခြက္ခြာခဲ႔သည္ ။ သူနွင္႔အတူ စာမတတ္ ေပမတတ္ ဟုိတယ္ အလုပ္သမ ဂယ္လ္ေဝး ျမဳိ႕သူ နုိရာဘာေနကယ္ ကုိ တစ္ပါတည္း ေခၚေဆာင္ ခဲ႔သည္ ။ " က်ဳပ္ရဲ႕ မိသားစု ျဖစ္ျဖစ္ ၊ က်ဳပ္ရဲ႔ တုိင္းျပည္ ျဖစ္ျဖစ္္ ၊က်ဳပ္ရဲ႕ ဘာသာအယူ ျဖစ္ျဖစ္ ၊ဘယ္လုိပဲ ကင္ပြန္း တပ္ထားသည္ျဖစ္ေစ ၊ က်ဳပ္ မယုံၾကည္ ႏုိင္ ေတာ႕ တဲ႕ အရာကိစၥ ကုိ က်ဳပ္က ဘာမွ ဆက္ျပီး ေခါင္းခံေနစရာ မရွိေတာ႔ ဘူး " ဟူ၍ အႏုပညာရွင္ တစ္ဦး၏ ငယ္ရြယ္စဥ္ ဘဝရုပ္ပုံလႊာ စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ ။

အီတလီ ၊ ဆြစ္ဇာလန္ ၊ျပင္သစ္ တုိ႔တြင္ စာသင္လုိက္ ၊ စာေရးလုိက္ ၊ဘာသာျပန္အလုပ္ လုပ္လုိက္ ႏွင္႕ ၾကဳံရာက်ပန္း အလုပ္မ်ဳိးစုံ လုပ္ကုိင္ျပီး ဆင္းရဲနိမ္႔ က်စြာ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းခဲရသည္။ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြ မ်ားက ဝုိင္းဝန္း ေထာက္ပံရသည္ အထိျဖစ္သည္ ။ "ႏုိင္ငံရပ္ျခားတြင္ ျပည္ႏွင္ဒဏ္ ခံရသူ တစ္ဦးသဖြယ္ တစ္ဖက္သားကုိ လွည္႕စားေနထုိင္" ခဲ႔ေသာ္လည္း သူ႔ဇာတိျမဳိေတာ္၏ ဖမ္းစားညိႈ႕ယူခ်က္ မ်ားကုိ မူ သူကုိယ္တုိင္ စြဲလမ္းျမတ္နုိးဆဲ ျဖစ္သည္ ။ သူသည္ ပါရီတြင္ ေနသည္ ျဖစ္ေစ၊ ထရီယယ္စတီး တြင္ ေနသည္ျဖစ္ေစ ဒဗၺလင္ သတင္းစာမ်ား ကုိ ႏွစ္စဥ္ေၾကး ေပး၍ မွာယူကာ ဇာတိေျမႏွင္႕ စပ္လ်ဥ္းသည္႔ သူ႕ဗဟု သုတ မ်ားကု္ အျမဲတမ္း စိမ္းစုိလန္းဆန္း ေအာင္ထိန္းသိမ္း ခဲ႔သည္ ။ အိုင္းရစ္ လူမ်ဳိးတုိ႔၏ အသိတရားကုိ စကားလုံးမ်ားျဖင္႔ ပီျပင္ရွင္းလင္းေအာင္ ဖြင္႕ဆုိရန္မွာ သူ၏ အႏၱိမ ရည္မွန္းခ်က္ ပင္ျဖစ္သည္ ။

အစဥ္အလာ အဂၤလိပ္စာေပ ဩဇာသက္ေရာက္ မႈ ရွိေသာ္လည္း ေခာတ္ေပၚ အဂၤလိပ္ ဘာသာစကားကုိ အထူးျပဳ သင္ယူခဲ႔သည္ ။ဂီတနယ္ပယ္တြင္လည္း ကၽြမ္းဝင္ ႏွံစပ္ခဲ႔သည္ ။ ေဆးပညာ သင္ယူဖုိ႔ ၾကဳိးစားခဲ႔သည္ ။ "အုိင္းရစ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ " ထုတ္ေဝဖုိ႔ စုိင္းျပင္း ခဲ႔သည္ ။ ျပဇတ္ရုံ တည္ေထာင္ခဲ႔သည္ ။ ဤသုိ႔ေသာ္ က်ယ္ျပန္႔ ေလးနက္ သည္႔ စိတ္ဝင္စားမႈ အဖုံဖုံက သူ႕စာေပ လက္ရာ မ်ားထဲ၌ ရုိးရာ ဆန္းသစ္မႈႏွင္႔ စမ္းသပ္ တီထြင္မႈတုိ႕ ၊ သာမန္ထက္ ထူးကဲစြာ မည္သုိ႔ ေပါင္းစပ္ ထားေၾကာင္း ရွင္းျပထားသည္ ။ ဇတ္ေၾကာင္းျပန္မႈ ႏွင္႔ ပီျပင္ရႊန္းျပက္ တင္ဆက္မႈမ်ားအတြက္ ေရွးရုိး ပုံစံမ်ားကုိ အစိတ္စိတ္ အျမႊာျမႊာ ေခ်ဖ်က္ထားသည္ ။ ရာစုႏွစ္၏ အေတြးအေခၚ မ်ား ကုိ ဖမ္းစားပုံေဖာ္မည္႕ စိတ္ကူးယဥ္ ဝတၳဳပုံစံသစ္ကုိ ဖန္တီးခဲ႔သည္ ။ ဇတ္ေကာင္ ၊ ဘာသာစကား ၊ အေၾကာင္း ရပ္ဆုိင္ရာ ဗဟုသုတမ်ားကုိ ဟာသ ၊ အဓိပၸါယ္ ႏွစ္ခြ ျပည္႔ႏွက္ သည္႕ စကားလုံး ၊ မကြဲျပားသည္႔ သြယ္ ဝုိက္ညႊန္းဆုိခ်က္မ်ား ၊စိတ္ထဲ ရုတ္ျခည္းေပၚထြန္းလာသည္႔ ရွည္လ်ား ေထြျပားစကားမ်ား ၊ ေဝါဟာရသစ္မ်ားျဖင္႔ တေငြ႕ေငြ႕စီးဆင္း ေပါင္းစည္းခဲ႔ သည္ ။ သူ႔တြင္ အဟာင္းကုိ ျပန္လည္ အသက္သြင္း လုိစိတ္ တစုိးတစိ မွ် မရွိ ။ အသစ္ကုိ မက္မက္ စက္စက္ ပုံသြင္းလုိသည္႔ ဆႏၵ သာရွိသည္ ။ ယင္းမွလြဲ၍ အျခားမရွိေတာ႔ျပီ ။

ဂၽြဳိက္(စ္) ပထမဦးဆုံး ပု႔ႏွပ္ထုတ္ေဝ ခဲ႔သည္႔ စာေပ လက္ရာမွာ ခန္းေဆာင္ဂီတ(Chamber Music-1907)
ျဖစ္သည္။ အဲလိဇဘက္ေခတ္ ရုိးရာဆန္ဆန္ လိရစ္ကဗ်ာ အဖြဲႏွင္႕ ျပင္သစ္ သေကၤတဝါဒ အေငြ႕အသက္မ်ား ေရာစြက္ေနသည္။ မေအာင္ျမင္ေခ် ခန္းေဆာင္ဂီတ တြင္ပင္ အသစ္တစ္ပုဒ္ ျဖည္႕စြက္၍ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ (Collected Poems-1936) အမည္ျဖင္႔ ထုတ္ေဝခဲ႕ျပန္သည္ ။ ေနာက္ထပ္ Poems Penyeach (1927)
ကဗ်ာစာအုပ္ ထြက္ေပၚလာေသးသည္ ။

၁၉၀၃ ခုမိခင္ၾကီး ကြယ္လြန္ျပီးေနာက္ ဒဗၺလင္ျမဳိ႕သားမ်ား(Dubliners) ဝတၳဳတုိေပါင္းခ်ဳပ္ အတြက္ ပထမ ဆုံး ဝတၳဳတုိမ်ားကုိ စတင္ေရးဖြဲသည္ ။ ဒဗၺလင္ျမဳိ႕သူ ျမဳိ႕သားမ်ား၏ စိတ္ပ်က္ ျငီးေငြ႕ဖြယ္ ၊ စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ ဘဝဇတ္လမ္းစုံ ကုိ သရုပ္ေဖာ္ထားသည္။ ဇတ္ေကာင္တစ္ဦးစီ၏ အဇၥ်တၱ ဘဝ မီးေမာင္းထုိးျပမည္႔ အမွတ္တမဲ႔ အခုိက္အတန္႕ေလးမ်ားကုိ ဖန္တီးရန္ ၾကဳိးစားခဲ႔သည္ ။သဘာဝ အဖြဲအႏြဲ႕မ်ားမွာ ျပဳိးျပက္ စုိလက္ေနသည္ ။ သရုပ္မွန္ အေရးအဖြဲ႔တြင္ သေကၤတပုံစံ ေရာစြက္ထားသည္ ။၁၉၀၄ ခုတြင္ျပီးစီးသည္ ။ဝတၳဳတုိ ၁၅ ပုဒ္ တိတိ ပါဝင္သည္။ ထုတ္ေဝသူနွင္႔ ျပသနာမ်ဳိးစုံတက္ျပီးမွ ၁၉၁၄ တြင္ လန္ဒန္၌ ထုတ္ေဝျဖစ္သည္ ။ "ကၽြန္ေတာ္ ႏုိင္ငံ အုိင္ယာလန္ရဲက စိတ္ဓါတ္ေရးရာ အႏွစ္ခ်ဳပ္ သမုိင္းစာမ်က္ နာမ်ားကုိ ေရးဖြဲ႕တင္ျပ ဖုိ႕ ရည္ရြယ္တယ္။ ဇတ္ကြက္ အခင္းအက်င္း အျဖစ္ ဘာေၾကာင္႔ ဒဗၺလင္ကုိ ေရြးခဲ႔သလဲ...တဲ႔ ။ ဒီျမဳိ႕ဟာ ကၽြန္ေတာ္ အတြက္ေတာ႕
သြက္ခ်ာပါဒ လုိက္ေနသူမ်ားရဲ႕ ဗဟုိခ်ပ္မလုိ႔ ျမင္သိခံစားမိတယ္ ။ ဒီအခ်က္ကုိ သာမန္လူသား ေတြဆီ ရႈေထာင္႕ ေလးရပ္ကေန တင္ျပဖုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ၾကဳိးစားခဲ႔တာပါ ။ ကေလးဘဝ ၊ဆယ္ေက်ာ္သက္ ၊ အရြယ္ေရာက္စ နဲ႔ အမ်ားျပည္သူ ဘဝဆုိတဲ႔ ရႈေထာင္႔ ေတြကေပါ႔ ။ ဝတၳဳတုိေတြကုိ အဲဒီ အစီအစဥ္ အတုိင္း ေနရာခ်ထားပါတယ္ ။ ဝတၳဳတုိတုိင္းကုိ ေရးဖြဲ႕ရာမွာ ေယဘူယ် အျပဳအမူက အစ၊ အမွတ္တမဲ႔ ဟန္ပန္ အဆုံး ဂရုတစိုက္ အေသးစိတ္ စူးစုိက္ခံစား ထားပါတယ္" လုိ႕ ဂၽြဳိက္(စ္)က ဖြင္႔ဟခဲ႔သည္ ။ေရးဟန္မွာ ေအထ႔အေငါ႕ ႏွင္႕ ခံစားမႈ တြဲဖက္ထားသျဖင္႔ အဂၤလိပ္ ႏွင္႔ အေမရိကန္ ဝတၳဳတုိ ဆရာမ်ားအေပၚ မ်ားစြာ ဩဇာ လႊမ္းခဲ႔သည္။ဤစာအုပ္ ျဖင္႔ ဂၽြဳိက္(စ္) နာမည္ရခဲ႔ေပသည္ ။

၁၉၁၆ တြင္ အႏုပညာရွင္တစ္ဦး၏ ငယ္ရြယ္စဥ္ ဘဝရုပ္ပုံလႊာ ( A portrait of the Artist as a Young Man ) ဝတၳဳ ထြက္ေပၚလာသည္ ။ ၁၉၀၁ ႏွင္႔ ၁၉၀၆ အၾကား စတင္ေရးသားခဲ႔သည္႔ စတီဖင္ သူရဲေကာင္း (Stephen Hero) မူၾကမ္းကုိ အသစ္ထပ္မံ ေရးသားျခင္း ျဖစ္သည္ ။ မူလက Egoist စာေစာင္တြင္ အခန္းဆက္ ဝတၳဳရွည္ အျဖစ္ ေဖာ္ျပခဲ႔သည္။ စတီဖင္ ဒီဒယ္လပ္ ဆုိသည္႔ လူငယ္ တစ္ဦး၏ အတြင္းစိတ္ ဖြ႕ံျဖဳိးလာပုံကုိ သကၠရာဇ္စဥ္ အလုိက္ ေဖာ္ျပထားေသာ စာေရးသူ၏ ထည္ဝါခံညားသည္႔ ကုိယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိ ဝတၳဳပင္ ျဖစ္သည္ ။ ၾကမ္းတမ္းေသာ ငယ္ဘဝ ၊ ေခ်ာက္ခ်ား စရာ ပတ္္ဝန္းက်င္ ၊အိမ္တြင္း ေက်ာင္းတြင္း အဆင္မေျပမႈ ၊ ဘာသာေရး ၊ နိုင္ငံေရး ယုံၾကည္မႈမ်ားႏွင္႔ ယင္းတုိ႕ အေပၚ သံသယ စိတ္ထားမ်ားကုိ ေရာေမႊ ေရးျခယ္ထားသည္။ ဘာသာအယူ ကုိင္းရႈိင္းမႈမွ သည္ အႏုပညာ ရူးသြပ္မႈ ဆီသုိ႔ ေရြ႕ေလ်ာသြားပုံ ျမင္ကြင္းမ်ားမွာ ဂၽြဳိက္(စ္)၏ ဘဝႏွင္႕ တစ္သားတည္းပင္ ။ ဂၽြဳိက္(စ္) ၏ ပထမ ဆုံး ႏွင္႔ အျပည္႔စုံဆုံးေသာ သိစိတ္အလ်င္ ေရးဖြဲနည္း ကုိ အဓိကဇတ္ေဆာင္ ရႈေထာင္႔မွ ပူးကပ္ေရးဖြဲခဲ႔သည္ ။ဒဗၺလင္ ျမဳိ႕၏အေသးစိတ္ ျမင္ကြင္းအလႊာနွင္႔ ၊ႏုနယ္ပ်ဳိမ်စ္ မရင္႔က်က္ေသးေသာ လူငယ္ တစ္ဦး စကားလံုးမ်ား ၏ ဖမ္းစားမႈ ၊အသံ၏ ႏုိးၾကားလႈပ္ရွားမႈ ျမင္ကြင္း အလႊာဟူ၍ အလႊာႏွစ္ထပ္ျဖစ္ ေနသည္ ။လူတစ္ဦး ၏ စိတ္ေနသေဘာထား ကုိေျပာင္းလဲေစ ခဲ႕သည္႔ အေတြ႔အၾကဳံမ်ား အေၾကာင္း ေရးသားထားသမွ် ဝတၳဳမ်ားထဲတြင္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္သညိဟု မွတ္ခ်တ္ ခ်ခဲ႔ ရသည္အထိ အႏုပညာ ဂုဏ္ တက္ခဲ႔ရေသာ ဝတၳဳပင္ ျဖစ္သည္ ။




ဒုတိယပုိင္း ကုိ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္ ..။




No comments: